Oplichting en Identiteitsfraude bij Malafide Slotenmakers
Deze bladzijde is bedoeld om mensen te helpen die het slachtoffer zijn van oplichting door slotenmakers of frauduleuze praktijken van slotenmakers, en met name bedrijven en individuen die zich uitgeven als of misbruik maken van de tenaamstelling “slotenmaker den haag”.
Wilt u n.a.v. oplichting een offerte t.b.v. een schadeclaim of vergelijking? Klik op onderstaande link en vul uw gegevens in. Let op! Voor deze dienst zijn eenmalige kosten verschuldigd van € 35.- euro. U wordt omgeleid naar een Google Formulier!
Naar Google Formulier en offerte aanvragen.
Zie onderaan voor identificatie van onze facturen.
Voor we verder gaan is het raadzaam een identiteitsonderzoek te doen door de volgende link te klikken. Met behulp van deze link komt u op onze pagina bij de Kamer van Koophandel alwaar u kunt zien dat wij als “Slotenmaker Den Haag SDH” geregistreerd zijn. De pagina waar u terechtkomt ziet er zo uit:
Controleer onze registratie zodat u weet wie er achter deze website zit. Tevens ziet u op de site van de Kamer van Koophandel dat er weinig slotenmakers onder deze handelsnaam zijn geregistreerd. Bedrijven die de tenaamstelling ‘slotenmaker den haag’ gebruiken kunnen een andere handelsnaam hebben. Zij gebruiken ‘slotenmaker den haag’ omdat het een belangrijk zoekwoord is.
Massaal gebruik zoekterm “Slotenmaker Den Haag”
Massaal gebruik van de term “Slotenmaker Den Haag” heeft ongelukkige gevolgen; oplichting door slotenmakers! Klanten kunnen door overmatige gebruik van deze term geen onderscheid meer maken tussen de diverse slotenmakers bedrijven, en weten bijgevolg niet meer wie ze hebben gebeld.
Slotenmaker of oplichter? Verwarring of identiteitsfraude?
Om u een voorbeeld te geven van de verwarring die ontstaat bij het zoeken naar een slotenmaker met behulp van Google ziet u in onderstaande afbeelding een screenshot van de zoekresultaten:
Wat met name van belang is, is dat de eerste vier zoekresultaten (en de rechterkolom als u geen ad-blocker geïnstalleerd heeft) volledig bezet zijn door Google Ad-Words advertenties. Dit zijn betaalde advertenties.
Hiernaast ziet u dat de betaalde advertenties een groene sticker hebben waarop .Adv.. staat. Dit zijn Google Ad-words advertenties. Deze verschillen van de ‘organische zoekresultaten’.
Google Ad-words of ‘organische zoekresultaten’
Organische zoekresultaten zijn de zoekresultaten in de zoekmachine die worden weergegeven op basis van door de zoekmachine bepaalde relevantie en autoriteit. In tegenstelling tot de gesponsorde koppelingen, hoeft voor een positie in de organische zoekresultaten niet te worden betaald.
Advertentiekosten worden aan de klant doorberekend!
De kosten van Ad-words advertenties zijn relevant omdat de kosten van het adverteren stijgen naarmate de concurrentie toeneemt. Deze kosten, die op verschillende tijden van de dag anders geprijsd zijn, worden in rekening gebracht zodra iemand op de advertentie klikt.
Kosten kunnen oplopen tot €30,- euro per klik! (Wij kunnen deze kosten niet exact vaststellen zonder grondig onderzoek). Deze kosten moeten verhaald worden op de klant.
Over de gevolgen daarvan kunt u hieronder verder lezen.
Hoe worden de kosten van online concurrentie verhaald op de klant?
Wanneer u als nietsvermoedende klant op een Google Ad-words advertentie klikt worden hiervoor kosten in rekening gebracht bij de adverteerder. Door de stijgende kosten per klik is het adverteren via de Google Ad-words programma voor de gemiddelde, lokale, slotenmakers bedrijven nagenoeg onbetaalbaar geworden. (In andere branches geldt dit ook). Daardoor kunnen alleen hele grote bedrijven zich veroorloven met Google Ad-words te adverteren.
Ad-words: alleen voor grote bedrijven!
Dit zijn in steeds meer gevallen geen bedrijven die het werk uitvoeren maar bedrijven die optreden als ‘intermediair’, de advertentie ruimte opkopen en de klant doorverwijzen naar een samenwerkend bedrijf of een specialist. Deze specialist betaalt provisie voor deze ‘dienst’. Daarmee is er dus al twee keer geld betaald voor uw klandizie zonder dat er daadwerkelijk werk is verricht. De kosten kunnen oplopen tot wel 50% van wat u als klant uiteindelijk in rekening wordt gebracht. (Dit is een gissing, alleen grondig onderzoek kan uitwijzen hoe de verdeling werkelijk zit).
Wanneer u gebruik hebt gemaakt van een ‘slotenmaker’ ‘slotenservice’ ‘sleutelservice’ of ’24-uur’s sloten service’ uit het Google Ad-words programma (de eerste vier advertenties op het zoekresultaten pagina + de rechterkolom) dan bestaat de factuur mogelijk voor ruim 70% aan provisiekosten. Deze kosten worden niet benoemd op facturen. Wel kan het zo zijn dat u een bizar hoge rekening krijgt. De werkelijke kosten van het adverteren moeten namelijk wel gedekt worden!
Alvorens verder te lezen geven wij u twee links naar artikelen over het thema ‘identiteitsfraude’ onder slotenmakers en Google Ad-word advertentie monopolie.
Hieronder leggen wij kort uit wat u als consument kunt doen om te voorkomen dat u torenhoge rekeningen krijgt, wordt opgelicht of met slecht afgewerkte hang & sluitwerk wordt opgescheept.
Wat te doen bij oplichting, fraude of amateuristisch gepruts van een Slotenmaker?
Preventief handelen: ten eerste is het, zoals u hierboven kunt lezen, niet verstandig om welke dienst dan ook bij Google advertenties te betrekken. Door de hoge kosten zult u ook meer moeten betalen. Ook zult u of met een intermediair bedrijf te maken krijgen die het werk doorverkoopt aan een uitvoerder maar geen overzicht heeft over het handelen, de kwaliteit van het werk, de prijzen enzovoorts. U tast derhalve volkomen in het duister! Tevens kunt u er rekening mee houden dat het bedrijf niet lokaal is, en dat het beloftes zoals ‘binnen 30 minuten bij u’ niet kan waarmaken.
Om een indruk te krijgen hoe het bovenstaande in zijn werk gaat kunt u onderstaande filmpje bekijken:
En hier nog een fijn berichtje uit het Algemeen Dagblad over fraude/oplichting bij Slotenmakers. In onderstaand geval werd een demente man van in de 70 meerdere malen gefactureerd voor een deuropening.
https://www.ad.nl/rotterdam/slotenmaker-laat-demente-man-70-steeds-opnieuw-betalen~a866e6de/
Als u denkt dat deze malafide praktijken extreem zijn, kijk dan vooral goed naar onderstaande factuur. Overigens, malafide oplichters die zich voor Slotenmaker uitgeven maken massaal gebruik van dergelijke facturen. De lay-out, vormgeving en inhoud is vrijwel altijd hetzelfde met ruime mogelijkheden om de in rekening gebrachte kosten uit te breiden. De grens is ver te zoeken: schroeven worden soms per stuk in rekening gebracht!
De Consumentenbond
Het Consumentenbond heeft eindelijk ook deze problemen met slotenmakers aangekaart. Onderstaand artikel benadrukt tevens de invloed van Google Adwords campagnes. Echter, het verhaal dat concurrenten op elkaars links klikken om ze op kosten te jagen is zuiver fantasie: Google moet immers adverteerders beschermen tegen dit soort praktijken. Dat gebeurt o.a. door meting van het gedrag van de bezoeker: klikt deze eenvoudig door dan wordt de klik niet in rekening gebracht. Het probleem is dus niet dat concurrenten elkaar expres op kosten jagen. Kosten worden hoger omdat Google iedere klik veilt aan de hoogste bieder!
https://www.consumentenbond.nl/inboedelverzekering/slotenmakers
Bizarre facturen van Slotenmakers:
Deze ‘factuur’ werd ons getoond door een klant die kort daarvoor was ‘geholpen’ (c.q. opgelicht) door twee mannen die hem intimideerden en dwongen om een PIN-betaling te doen. Bij controle door onze monteur bleek het oude slot nog prima te werken en werd het teruggeplaatst. Dergelijke hoge facturen tot wel €1300,- euro voor het openmaken van een deur bij een oude dame komen regelmatig ter sprake in de media, bij politie en consumenten organisaties. Wat niet ter sprake komt is waarom deze wildgroei en wetteloosheid toeneemt. De volgende facturen komen zo te zien van dezelfde malafide oplichters vandaan. Daarnaast twee foto’s van de staat waarin de deur en slot werden achtergelaten.
Wat kunt u doen bij oplichting?
Ten eerste is het niet verstandig wanneer u een dergelijk hoge rekening voorgeschoteld krijgt deze meteen te betalen. Daarmee, en met uw handtekening, geeft u feitelijk akkoord met de prijs. Het is echter zo dat veel klanten zich geïntimideerd voelen en dus akkoord geven en betalen. Pas naderhand realiseren ze zich dat de kosten overdreven zijn en dat ze zijn opgelicht!
Als we het werk hierboven bekijken dan vragen wij ons af: kan iemand die zich als “slotenmaker” voorstelt dan überhaupt bijv. een kluis openen? Of een fietsslot openen zonder de fiets meteen te beschadigen? Stelt je voor dat je na een inbraak met veel schade of zelf bedreiging nog eens door zulke oplichters wordt benadeeld? Helaas komt het steeds vaker voor dat we het “werk” van zulke prutsers naderhand moeten herstellen. Een cilinder of kern “trekken” lukt ze dan nog weleens. Maar amateurs beseffen niet wanneer ze een slot van binnen zwaar hebben beschadigd. Kerntrekken is niet de manier om een deur te openen, tenzij je het slot wilt slopen.
Opgefokte slotenmaker slaat cameraman | NPO 3 Extra
Onlangs publiceerde NPO 3 Extra een videoopname van een confrontatie met een slotenmaker die kort daarvoor een klant heeft opgelicht ten bedrage van €1100,-. Gelukkig lijkt het erop dat niemand gewond raakte. Geweld keuren wij nooit goed, ook niet in het geval van oplichting! Tevens hebben we er alle begrip voor dat het publiek zo reageert. Zoals ik elders op deze pagina stel is het de taak van de overheid om dit soort oplichting te voorkomen. Het feit dat het zo vaak voorkomt is echter direct te wijten aan de praktijken van Google die het mogelijk maken dat grote bedrijven kunnen adverteren voor diensten die zij zelf niet leveren, en de klanten en het werk kunnen doorverkopen aan monteurs, die feitelijk zo weinig werk hebben dat ze grote risicos nemen en klanten gaan oplichten. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de overheid en Google. Dus kalm aan mensen! Stem op een eerlijkere politiek!
Fraude bij slotenmakers in andere landen:
Het fenomeen van oplichting en fraude door slotenmakers verspreidt zich in rap tempo over heel Europa. Opvallend is daarbij dat de wijze van opstellen van de facturen telkens gelijkenissen vertoont, alsof het gaat om een weloverwogen vorm van oplichting.
Het lijdt geen twijfel dat intermediarie bedrijven die achter Google Ad-Words advertenties zitten hun monteurs leren welke truukjes zij kunnen gebruiken om klanten op te lichten en hen voorzien van middelen om frauduleuze facturen te maken. Dit is op zich al crimineel gedrag, maar is moeilijk te bewijzen.
- Facturen zijn gekopieerd in plaats van gedrukt
- Tenaamstelling is vaag
- Er staan onnodig veel details op de facturen
- Logo’s zijn niet origineel
- Er worden voorrijkosten gerekend zelfs wanneer de website belooft dat er géén voorrijkosten zijn!
- Monteurs brengen kosten in rekening voor gereedschap
- Op de factuur verschijnen toeslagen die niet op de website vermeldt worden
- De klant wordt gedwongen een handtekening te zetten dat het werk “zonder tekortkomingen is uitgevoerd”, iets wat vanzelfsprekend hoort te zijn
- Vaak wordt het werk zeer slordig uitgevoerd en achtergelaten
- De rekeningen zijn vaak bijzonder hoog
- Als de slotenmaker pas achteraf 21% btw bij het bedrag optelt, hoef je dit niet te betalen! Prijzen voor consumenten moeten inclusief btw worden vermeld.
- Hecht geen waarde aan “Erkende Slotenmakers Keurmerk” of dergelijke onzin. Er zijn geen ‘erkende slotenmakers.’
- Sommige slotenmakers beweren (vooral wanneer de klant twijfelt over de hoge kosten) dat je de kosten (deels) kunt verhalen op de inboedelverzekering of op verhuurders. Het vergeten van je sleutel valt daar niet onder. Een slot of cilinder dat kapot gaat zou een verhuurder wettelijk wel moeten vergoeden, vooral bij shortstays zoals Airbnb.
Voorbeelden overgenomen van: https://www.facebook.com/malafideslotenmakers/
Hoe weet ik of een factuur klopt?
Een aantal kenmerken doen vermoeden dat een factuur frauduleus is. Op de afbeelding hierboven ziet u dat de factuur feitelijk met een kopieermachine of printer is gemaakt, het is geen echt drukwerk. Ten tweede ontbreekt het factuurnummer, iets wat absoluut noodzakelijk is voor de belastingen. Zonder een factuurnummer wordt immers ook geen BTW berekend, terwijl dit op de bon wel in rekening wordt gebracht. Verder staat er geen bedrijfsnaam op de bon, slechts een zoekterm ’24 uurs slotenservice’ en staat er bovendien geen telefoonnummer!
Inbreken MET de Slotenmaker:
Op 15 Januari, 2018 publiceerde de website van RTL nieuws een opmerkelijk bericht over een inbreker die met behulp van een slotenmaker een huis was binnengetreden (en gelukkig meteen ook gearresteerd). Deze inbraak methode vinden wij enigszins onwaarschijnlijk aangezien de gemiddelde inbreker liever geen getuigen wil. Het programma waarin de waarschijnlijkheid van inbraak op deze manier werd getoetst benoemde echter ook een aantal mogelijkheden om dit soort gevallen tegen te gaan. In België kunnen slotenmakers middels een klein apparaat ID passen toetsen en zodoende de woonplaats en adres van een klant toetsen. Een andere, simpelere methode om te toetsen of een klant in elk geval vertrouwd is met het interieur van een huis is om te vragen wat het eerste is wat men gaat zien als de deur opengaat.
Echter, de logica gebiedt dat het beter is om klanten naar identificatie te vragen en dat desnoods te fotograferen. Blijft nog de vraag wat te doen met iemand die “net terug is van vakantie en alle sleutels en ID, bankpasjes etc. kwijt is” of die net “bestolen is van alles”. Een perfecte oplossing is er niet. Gelukkig hebben wij in de afgelopen 25 jaar maar een keer meegemaakt dat een klant een huis liet openmaken waar hij geen recht op toegang had. Toen we zagen dat hij de weg niet wist in het huis hebben we hem opgesloten en de Politie gebeld. Kijk hier naar de uitzending van RTL nieuws:
https://www.rtlnieuws.nl/
Bent u opgelicht?
Wanneer u het slachtoffer bent geworden van dergelijke malafide praktijken kunt u een aantal stappen ondernemen.
- Zoek uit welke website u hebt geklikt.
- Doe aangifte bij de Politie, begin hier >>>
- Dien een klacht in bij Consuwijzer (onderdeel van de Autoriteit Consument & Markt) via dit Formulier
- Registreer in het klanten programma van de TROS via dit Formulier. Dit dossier wordt in de toekomst bij het openbaar ministerie aangeboden.
- Doe aangifte bij het FIOD.
- Laat geld dat via de bank is overgeschreven storneren.
- Meld fraude of de website van de Fraudehelpdesk.
- Zoek uit welke naam er op het IBAN nummer staat waar u geld op hebt overgemaakt.
- Doe aangifte bij uw verzekeraar.
- Stuur ons een kopie!
- Vraag bij ons een offerte, dan heeft u iets ter vergelijking.
- Gebruik voor een offerte onze Online formulier.
Op welke website hebt u geklikt?
Het lijkt vanzelfsprekend dat u nog weet waar u de monteur hebt gevonden die bij u langs is gekomen. Dat is helaas een misvatting; omdat zoveel websites dezelfde zoektermen gebruiken kunnen klanten vaak niet meer naderhand achterhalen bij wie ze hebben gezocht. U kunt een aantal stappen nemen;
- In de geschiedenis van uw browser vindt u de site terug die u heeft gebeld.
- Zoek anders in uw bel geschiedenis wie u hebt gebeld (tip: probeer u te herinneren op welke dag en hoe laat u hebt gebeld)
- Controleer of website URL en telefoonnummers in uw geschiedenis overeenkomen
- Probeer de kleuren, afbeeldingen en logo’s te herinneren
- Gebruik dezelfde zoekterm bij Google
- Onthoud dat zoekresultaten locatie afhankelijk zijn!
Helaas worden we wekelijks gebeld door mensen die niet meer weten of ze ons al eerder hebben gebeld of niet. Soms kunnen we de klant nog terugvinden in onze bestanden, maar vaak zijn ze in contact geweest met andere bedrijven. Aan de hand van bonnen of facturen, e-mail en telefoonnummers kunnen we soms helpen om het betreffende bedrijf te identificeren. Vaak is dat niet mogelijk, vooral wanneer deze gegevens ontbreken terwijl er toch betaling heeft plaatsgevonden!
Aangifte van oplichting doen:
De landelijke Politie is natuurlijk op de hoogte van dergelijke oplichting en registreert voorvallen. Met name als u ook bedreigd bent kunt u de Politie inschakelen. Zelfs wanneer dat niet resulteert in een aanhouding zal het de pakkans vergroten en meetellen bij een eventuele veroordeling. U kunt hier aangifte doen. Bel eerst! (Geen spoed nummer is 0900-8844)
Aangifte fraude:
Bent u slachtoffer van fraude? Meld het bij de Fraude helpdesk. Zij zitten voor u klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur. U kunt de fraude helpdesk bereiken via 088-7867372 of vul het meld formulier in op de website.
https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/
Aangifte van belastingfraude doen:
Het FIOD reageert niet erg prompt op aangifte van oplichting. Echter, fraude in de slotenmakers branche zal het FIOD niet ontgaan. U kunt online aangifte doen, waarbij u tevens bewijsmateriaal kunt overleggen.
Uw verzekeraar inschakelen:
Verzekeraars krijgen steeds vaker frauduleuze nota’s te zien. Hopelijk ontwikkelen zij manieren om te helpen bij dergelijke schade. Mogelijk kunnen verzekeraars helpen de fraudeur voor het gerecht te dagen. Heeft u rechtsbijstandsverzekering, inbraak, schade of inboedelverzekering? Neem snel contact op met uw tussenpersoon.
Stuur ons een kopie:
Mocht u van zins zijn dan kunt u ons tevens kopiëen toesturen van belachelijk hoge of frauduleuze facturen en werkbonnen. Ook wij willen ons distantieren van dergelijke praktijken. U kunt daarvoor gebruikmaken van onze contactformulier.
Onze werknemers & facturen identificeren:
De facturen van ons bedrijf (Slotenmaker Den Haag SDH) herkent u zo:
- Tenaamstelling, webadres, telefoon, k.v.k. & btw nummer zijn gedrukt.
- Op onze facturen staat altijd een factuurnummer
- Op onze werkbonnen en ontvangsbewijzen staat altijd een factuur nummer
- Betaal nooit een hoge rekening zonder dat alle kosten zijn besproken
- Betaal nooit een hoog bedrag contant als u het niet vertrouwt
- Onze prijzen en tarieven zullen nooit erg veel afwijken van de prijzen op deze website
- Wij beginnen pas te werken als u akkoord geeft
- En als duidelijk is hoe u gaat betalen
- De monteur kan zich identificeren en u vindt hem/haar terug op deze website hier…
Bij PIN betalingen ontvangt u een e-mail of sms bericht met daarin een kwitantie. U kunt de monteur vragen om even te wachten tot deze is ontvangen. Tevens kunnen monteurs van Slotenmaker Den Haag SDH altijd handmatig een factuur uitschrijven en kunt u altijd naderhand om een gespecificeerde digitale factuur vragen.
Onze monteurs dragen geen ‘werkkleding’ en zijn vrij om zich te kleden naar behoeven. Dit omdat wij op brommers rijden en werkkleding soms ongeschikt is. Echter, mocht u twijfelen aan de indentiteit van een monteur, kijk dan hier.
Tevens nodigen we u uit onze recensies op Google+ te lezen, of er zelf een te plaatsen.
Nog enkele links:
- Malafide slotenmakers bij de VARA
- Dossier Opgelicht
- Politie waarschuwt voor oplichting door slotenmakers
- Oplichting van slotenmakers in Brabant
- Consuwijzer Website over Fraude
- Meldpunt Malafide Slotenmakers op Facebook
- Consumentenbond pagina over Malafide slotenmakers
- Meldpunt Malafide Slotenmakers Nederland
- Centraal Meldpunt Nederland